Translate

vrijdag 27 maart 2015

Terug in de tijd

De omstreden Zuid Koreaanse kloonwetenschapper Hwang Woo-suk (die al de gekste dieren heeft gekloond) gaat een langharige mammoet klonen! Ik zie de Jurassic Park taferelen al helemaal voor mij. Nu dwaalt er een gestoorde wolf in onze grensstreek met Duitsland rond. Nou, nog even en dan verschijnt Angela Merkel - gezeten op de rug van een strijdlustige Dinosaurus (rikketikkend met balletjes in haar broekje) - ergens in de Limburgse Mergelgrotten.
En Poetin - die uiteraard niet onder wil doen - vliegt 's nachts op een gevleugelde draak (met gedoofde koplampen) boven Europa.

Waar moet dat heen, zucht Ruttemetutje. En vanuit zijn torentje roept hij de oer goden aan. Zorgvuldig laat hij zich adviseren door Wodan en Donar. Oh, oh, is dat zo? En die IJstijd? Wanneer? Dan al! Nee toch!
De volgende dag geeft hij een persconferentie. Beste mensen, ik moet mijzelf corrigeren. Vorige week zei ik nog dat onze economie weer voorzichtig aantrekt en dat we uit een dalletje kruipen. Maar sorry, ik heb mij vergist want Nederland gaat er niet echt op vooruit. Nee, wij gaan er eerlijk gezegd op achteruit. Wij gaan namelijk terug in de tijd!
Ik begrijp het..., het is een merkwaardige mededeling. Maar volgens de laatste serieuze berichten; bevolken op korte termijn de Batavieren met hun schepen weer de Nederlandse rivieren. Hannibal staat zo meteen met een leger olifanten te trappelen aan de voeten van onze Beekse Bergen. En... we hebben binnenkort nog een veel groter probleem aan ons broekje hangen, en dat is de Tyrannosaurus rex. En ik bedoel niet dat skelet in het Leidse natuurmuseum Naturalis, maar eentje (misschien een paar meer) van vlees en bloed die ons dreigt te gaan oppeuzelen! Het enige positieve dat ik in deze (ahum) nieuwe situatie kan voorzien, is dat er weer Hunnenbedden gebouwd moeten worden. En dat is natuurlijk goed voor de werkgelegenheid.
En..., eh..., ik raad iedereen aan om een lange onderbroek aan te trekken, want het kan een beetje frisjes gaan worden!
Maar..., dat is verschrikkelijk, roept Diederikje met knikkende knieën. Als dat allemaal waar is, dan moeten we de Verenigde Oostindische Compagnie inzetten. Nee, sukkel, daar hebben we niets aan. Die komen pas veel later, roept Ruttemetutje. Tjonge, jonge, jij hebt op school (tijdens geschiedenisles) ook verschrikkelijk zitten suffen. Zeker met je ding-dong zitten spelen!

Maar..., onze Willum heeft wél opgelet! Binnenkort is het namelijk weer Koningsdag, en die vindt plaats in Dordrecht (de oudste stad van Nederland). Ja, daar heeft hij heel goed over nagedacht! Het wordt een Grande Parade op het water. Weliswaar..., zonder Bea, hè! Want die heeft vast geen zeebenen!
"Als je gaat spugen..., dat kan ik niet gebruiken, dat is slecht voor mijn reputatie. Nee, ga jij maar thuis in de keuken spruitjes schoonmaken. Er komt nu een Koningsdag zoals ik dat wil! Zonder dat stomme koekhappen, met toiletpotten smijten, hoepelen, zaklopen en meer van die onzin. En... met snoeiharde muziek van mijn vriendje Armin van Buuren. Ja, het wordt één groot muziekfestijn met techno, trance, house, electro, hardstyle, hardcore en nog veel meer. De mensen zullen wat gaan beleven!" Zoiets dergelijks zal hij gezegd hebben.

Willum en Max in Dordrecht - in de stad waar drie rivieren samenkomen. Ja, spannend!
Maar kan onze koning - behalve veel bier naar binnen hijsen - eigenlijk wel zwemmen, vraag ik mij bezorgd af.

Ik zie het al helemaal voor mij: Willum en Max - in een schitterende, gouden zonnewagen getrokken door een dozijn uit de kluiten gewassen fris en fruitige zeepaardjes (speciaal voor hem door Hwang Woo-suk gekloond), die uit het woest kolkende water van de Merwede oprijzen. Willum gehuld in slechts de wollige huid van een wolf - met spillebeentjes als melkflessen en... koninklijke knotsknieën. Nou, dat willen de Nederlandse dames natuurlijk wel eens zien, dat is weer eens andere koek dan "Vijftig tinten grijs". En Max (als godin Freya) gekleed als een wulpse dame uit The Game of Thrones - strak aan de teugels - trekt natuurlijk ook veel publiek!
"Nou, daar haal ik zeker alle voorpagina's mee, hoor ik hem bijna juichend hardop zeggen. Oh, oh, oh, wat ben ik toch geniaal. Ja, Willumpie gaat als de nieuwe Wodan heel Nederland versteld doen staan (lachen). Komt dat zien..., komt dat zien op 27 april in Dord!"

Nou, daar kan dan Michiel de Ruyter nog een puntje aan zuigen, grinnikt Diederikje.
Nee sukkel, dat is ook veel later, gromt Ruttemetutje.
Verdomme, als jij wederom alles beter weet, dan ga ik maar met Arjen Lubach (onze nieuwe Farao "Arjen Hendrik I der Nederlanden") spelen.
Doei, doei..., en nog eens doei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten