Translate

vrijdag 13 maart 2015

Oppie en Teefje

Pas nadat er al dagenlang een hele aardige, eenzame wolf in Drenthe is gesignaleerd (wacht maar tot hij zijn familie laat overkomen, denk ik bij mijzelf) kiezen minister Ivo Opstelten en staatssecretaris Fred Teeven - door de affaire met het verdwenen bonnetje - het hazenpad!
En dat allemaal vlak voor de verkiezingen! Zit Diederikje Samsom hier soms achter? Stiekem Ruttemetutje (die nu krokodillentranen huilt) pesten.

Opstelten zei dat hij volledig verkeerd was ingelicht. En Teeven blijkt plotseling aan Alzheimer te lijden - hij is alles vergeten, hoezo bonnetje, hoeveel miljoen, wie...? Op school had hij al de bijnaam "bosboefje", maar dit slaat écht alles!
Uiteindelijk..., na heel veel politieke druk, en nadat een ingehuurde expert voor de somma van € 50.000,-- een blik in de boeken had geworpen, vonden ze in Den Haag toch nog het geheimzinnige ticketje.
Terwijl het tv programma Nieuwsuur dat bonnetje al dagen in hun bezit had en daarmee deze affaire juist aan de kaak had gesteld (een vreemde zaak).

Maar goed..., zachtjes huilend sloft de wolf door verlaten dorpsstraten - ja, zelfs in winkelcentra doolt ie rond - verlangend naar een blik hondenvoer of een pak Frolic. Bange burgers sluiten ramen en deuren of verschuilen zich achter lege winkelkarretjes. Wolvenfluisteraars beweren dat het arme beest op zoek is naar Roodkapje en... grootmoeder. Maar volgens mij is het een schaap in wolfskleren - een mannetje - en hij heet Knullie. En misschien hadden Ivo en Fred deze verschijning als een slecht voorteken moeten zien!

"Kamerleden wilden de arme Opstelten (zijn moeder gaf hem het koosnaampje Oppie) gaan fileren" hoorde ik Dominique van der Heijden zeggen. En ik mompel: 'Hé, hij is toch geen vis, en zo ja; dan wel een hele slome potvis!' Hij wordt omschreven als een zwaargewicht. Maar dat zullen ze wel letterlijk bedoelen, want erg sportief komt hij niet over. Nee ik zie deze man niet puffend en scheten latend een halterstang met vijftig kg optillen. Of... als een sumoworstelaar zijn tegenstander buiten de ring duwen.
Ze noemen hem ook een crimefighter! Wat voor mij als een kreet uit een sciencefictionfilm klinkt. Dat zie ik hem dus ook niet doen. Maar het zou zomaar kunnen en misschien gaat Oppie wel iedere avond na zonsondergang - verkleed als bolle Batman samen met kale Robin (Teefje) - de misdaad bestrijden. Wellicht blijkt Oppie ook nog eens een heuse vrouwenverslinder te zijn - met Roger Moore-trekjes. De ouwe viezerik.
En terwijl ze rondom een vijver achter de dames aan rennen, hoor ik kale Robin hijgend roepen: ik neuk nog één rondje mee, maar daarna ga ik naar huis.

Maar goed; Ruttemetutje kreeg er in de kamer wél flink van langs. Wist ook hij van niets? Zat hij weer bij Willem en Max thee te leuten, met de balletjes te spelen..., verslaafd aan het geluid van de Tinkebells? 'Nee, nee, sputterde hij tegen. Luister..., ik ben ook regelmatig een bonnetje kwijt - laatst nog van de stomerij. Tja, vlekken in de broek - kan iedereen overkomen, hè.'

Mijn moeder zei altijd: misdaad loont niet. Maar, daar klopt blijkbaar geen reet van - een foutje in mijn opvoeding! Deze "bonnetjes-affaire" is dan ook een regelrechte oproep aan alle brave Nederlanders: word crimineel, want het loont écht! En niet zomaar een paar centen. Nee, als je het handig speelt, kun je er zelfs miljoenen mee verdienen - en je hoeft er ook geen belasting over te betalen!
De truc is; dat je tegen de pers zegt dat je heel veel weet, maar dat je dat niet wilt vertellen. Zo van; ik weet wat Willem allemaal uitvreet als Max van huis is, maar ik vertel het lekker niet. Of..., zal ik eens een boekje over Bea opendoen? Maar..., dat doe ik niet! En, wat ik over Ruttemetutje allemaal kan vertellen..., je wilt het écht niet weten. Nou, daar zijn die journalisten dol op! Dat is voor hen smulpap. En voordat je het weet, sta je op iedere voorpagina. Niet veel later sta je voor de rechter.
En je zegt: edelachtbare, als ik mijn mond open doe, nou, dan zal je eens wat beleven! Wat dan? Nee, dat vertel ik lekker niet! Uiteindelijk wordt iedereen doodziek van jou. Vervolgens wordt er in een achterkamertje een deal gemaakt. Een soort van nerveuze detective Janssen (met rare snor en bolhoed) schuift een papiertje onder je neus met daarop een bedrag met heel veel nullen. Veel te weinig, zeg je dan. De man krabbelt er nog een paar nullen achter, en je gaat uiteindelijk akkoord! Tenslotte zegt het rare ventje: maar wel mondje dicht hè! Ja, ja, "lips sealed", ik ga morgen op vakantie - van mij zal je niets meer horen, doei.

Geloof mij; het is een makkie! Ja, Nederland wordt luilekkerland!

Over deze zaak moet beslist een boek worden geschreven! En daarna een film: "Oppie en Teefje, en het verdwenen bonnetje". Voor mijzelf (als stripfan) zou er ook nog een stripboek mogen komen: Bolle Batman met cape, en kale Robin in tangaslip in hun batmobiel - op zoek naar het raadsel van de Drentse wolf. Geweldig! Een gigantische bestseller die zoveel miljoenen aan belasting in het laatje brengt, zodat Opstelten en Teeven wellicht nog worden beloond met een gouden handdruk. Ja, want in de politiek is alles mogelijk!

Oppie en Teefje denken nu zo te kunnen ontsnappen, maar misschien gaat er zo meteen wel een beerput open! En dan is natuurlijk deel 2 van het boek/de film geboren. Ze gaan dan niet langs af, ontvangen zeker geen bonus - en gaan direct naar de gevangenis!

Maar, misschien moet ik op een andere manier hier mijn voordeel uithalen: gewoon ophouden met schrijven, en voor Ruttemetutje bonnetjes gaan zoeken à € 50.000,-- per uur
(wel graag belastingvrij).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten