Translate

donderdag 11 september 2014

"Groene meisjes" - heerlijk!

Zondag 7 september stond ik - tijdens het Kunstenfestival ArtiBosch - met mijn boekjes op de Parade in 's Hertogenbosch. Onder de vlag van De Zelfgemaakte Markt presenteerde ik ook Lippy-posters en T-shirts met daarop: De Boze Muis, Blauwe Honing en... De Plofkip.

Ik zag er veel vrolijke kleurrijke kunst. Er werd gezellige muziek gemaakt. Fleurig getatoeëerde jongens en meisjes vertoonden hun breakdance kunstjes. Mensen lieten zich met leuke kleurtjes beschilderen en nog veel meer. De zon scheen en ik dacht: waarom is er door de regering toch zo op kunst bezuinigd? Zie wat kleuren allemaal kunnen doen!

De volgende morgen struin ik het internet af op zoek naar leuk nieuws en ik kom ergens op een site terecht die "Groene Meisjes" heet. Ik moet meteen aan hupseflupsende Mars-vrouwtjes denken, maar het zijn twee gewone gezellige Hollandse meiden die zich bezig houden met alles wat groen is - of zou kunnen/moeten zijn. 'Heel goed,' zeg ik tegen mijzelf.

Er zouden meer van dit soort sites moeten komen. Wat dacht je bijvoorbeeld van "Blauwe Jongens" of "Gele Mannen". Of... "Gouden Vrouwen".

Ik heb een meisje gekend die "Blauwe Cora" werd genoemd omdat ze altijd in blauwe kleding rondliep. Het interieur van haar flat was helemaal in blauwtinten - zelfs de bloemen op haar balkonnetje waren blauw. En... ze reed in een knalblauwe Austin Maxi. Prachtig vond ik dat! Ja, daar houd ik van.

Zo was ik eens tijdens een Fashion Week in Dûsseldorf. Toen ik ergens in de Königsallee een broodje zat te eten, kwam daar plotseling een dame met een wandelwagentje het restaurant binnen gereden. Die dame was helemaal in roze gekleed, zelfs haar kapsel, haar make-up, haar schoentjes..., alles was roze, en in het roze wagentje zat een roze poedel met een grote roze strik om zijn nek. Het was bijna kunst! Ik verdacht die dame ervan dat ze een cameleonistische afwijking had en iedere week van kleur veranderde. Prachtig vond ik dat! Ja, daar houd ik van.

Ik lees ook ergens dat de helft van de Nederlanders teveel geld uitgeven aan verf. Wat een onzin, dat is juist goed, denk ik bij mijzelf. En ook Linda de Mol vindt dat een beetje kleur in je leven heel belangrijk is. Fabiola - die kunstenaar die zich zo kleurrijk kleedde - vond ik ook altijd prachtig! Ja, daar houd ik van.

Eigenlijk zouden de nieuwslezers van het NOS journaal zich ook eens in vrolijke kleurtjes moeten hullen - dat ze de ene dag helemaal purper zijn en de andere dag kanariegeel. Dan kunnen ze nog steeds vertellen dat er ergens een bom is ontploft of een schip met man en muis is vergaan, maar dan komt dat tóch anders de huiskamer binnen. Ja, toch!

En stel dat Mark Rutte het voorbeeld zou nemen. De ene dag in het groen en de andere dag paars gekleed. Dat zou natuurlijk wel lekker verwarrend werken, maar dan ga je als eenvoudige burger beslist heel anders tegen de politiek aankijken.

Ik zie Maxima en Willem-Alexander al in korenbloemblauw op het bordes staan. "Ja, dat oranje kwam mij al lang de strot uit" hoor ik Maxima mompelen.

Ja, met wat meer kleur op straat gaat de wereld er heel anders uitzien.

"Groene Meisjes" - heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten