Translate

dinsdag 24 juni 2014

WK gokken. Ik heb mij laten piepelen. Willem-Alexander en Maxima drinken Chileense witte wijn.

Er zijn ontelbare goksites. En niet alleen de Chinezen gokken! Nee, heel de wereld schijnt te gokken. Ik lees ergens dat er tijdens iedere WK wedstrijd in Brazilië voor 2 miljard euro wordt gegokt, dan wel vergokt! Ze gokken niet alleen op het aantal corners of vrije schoppen, maar ook op allerlei onzinnigheden. Zo wordt er gewed; of de schoenveters van Arjen Robben tijdens de wedstrijd tegen Chili weer in de knoop zitten; of... hoe lang het duurt voordat hij ze weer los krijgt; en hoeveel meter de Gambiaanse scheidsrechter Gassama schuimpje gaat trekken. En nog véél meer van dat soort idioterie.

Ze gokken niet alleen op wedstrijden. Er wordt gegokt op alles wat los en vast zit.

Zo werd er natuurlijk ook op Sierd de Vos gegokt toen hij - omringd door Braziliaanse jongetjes met een doodshoofd op hun T-shirt - voor VIORANJE verslag maakte. Hoe snel zouden ze zijn portemonnee rollen? En..., of hij op het einde van de uitzending nog wel kleren aan zijn lijf zou hebben? Sierd in een gele tangaslip zou de kijkcijfers zeker beïnvloeden. "Oké, daar gokken we dan ook maar op" hoorde ik iemand zeggen.

En laatst, toen Sierd - in zijn goede pak en met een grote zwarte paraplu zwaaiend boven zijn hoofd - verslag maakte te midden van de woeste golven van de Atlantische oceaan, werd er gegokt of hij kopje onder zou gaan, en hoe lang? En..., of misschien plotseling Jaws met een grote opengesperde bek uit de golven zou opdoemen en hem met huid en haar (inclusief paraplu) zou verslinden.

Nou, Gassama trok maar weinig schuimlijntjes. Hij kletste wel erg veel met de spelers. Toen hij met Robben babbelde - die even neergelegd was door een kleine tanige Chileen - dacht ik: welke taal zouden ze eigenlijk spreken en wat zou hij zeggen? Heb je je pijn gedaan, Arjen? Kusje er op? "Nee, nu even niet", meende ik Robben horen zeggen.

Tijdens het verloop van de wedstrijd werd ik steeds somberder - ik had namelijk 5 - 1 voor Nederland gegokt. Ik had al mijn spaarcentjes ingezet!

Maar ja, gokken is dan ook een vak apart.

Ik heb zo eens een croupier ontmoet die vertelde dat er iedere week (op donderdagavond precies om 20.00 uur) een oude vrouw bij hem aan de blackjack tafel schoof. De vrouw vergokte dan telkens duizenden euro's. Om precies 22.00 uur hield ze het voor gezien. Ze bedankte hem hartelijk voor de fijne avond en zei dan bijna opgewekt: tot volgende week.

Maar goed..., Leroy Fer kwam in de wedstrijd. Hij knalde er meteen de eerste goal voor Nederland in. Dat gaf mij hoop! Maar de klokt tikte gemeen verder. En toen in de laatste minuut Memphis Depay de tweede goal scoorde, wist ik dat Nederland had gewonnen.
En..., dat ik al mijn spaarcentjes kwijt was!

Ik hoorde de verslaggever een paar keer zeggen: hij liet zich piepelen (overigens een raar woord), maar ik denk dat ik het wel begrijp. Ja, ik voel mij ook gepiepeld!

Willem-Alexander en Maxima mogen weer een vreugdedansje maken en misschien drinken ze er ook nog wel een glaasje witte Chileense wijn bij.

Nee, geef mij maar tafelvoetbal.

--------------------------------------------------

Jozef Bloks steunt Alzheimer Nederland - Steunt u ook!

Een deel van de opbrengst van zijn boeken en Lippy posters gaat naar Alzheimer Nederland!

Kijk hiervoor in zijn Webshop of op de site van Alzheimer Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten