Translate

woensdag 13 maart 2013

Paus Franciscus I

Shit! Boven de weilanden vormt zich een laag mist die alsmaar dikker wordt. Langzaam rukt ze op naar de huizen. En even later wordt ook mijn huis ingepakt. Nieuwsgierig open ik een raam. Plakkerige slierten witte rook vullen kringelend mijn kamer. Ik zie geen hand meer voor ogen.

Gelukkig kan ik blind typen want anders was dit verhaaltje er nooit gekomen. De rook slaat op mijn longen. Uch..., uch... Die kardinalen in Rome proberen mij te vergiftigen!

'Wat voor nieuwe paus is dit nu weer?' schreeuw ik hoestend en proestend door het geopende raam.

Maar ik krijg geen antwoord. Niemand schijnt mij te horen.

'Zou het een kleine, dikke jonge paus zijn, of juist een lange, magere oude paus?' mompel ik in mijzelf. Maar wat maakt het eigenlijk uit! Hij zal vast geen haar beter zijn dan de vorige. Zolang de katholieke kerk nog steeds voor het celibaat is en tegen homo's, de pil en condooms, verandert er toch niets.

De rook is verstikkend. Ze kruipt zelfs in mijn poriën. Ik voel mij gelijk een gerookte makreel.
Nee, erger nog; als een gerookte bruine kermis-paling. (Wilt u er een servetje bij? Ja, graag!)

Overal om mij heen luiden er kerkklokken. Maar de mensen houden angstvallig hun ramen en deuren gesloten. En de enkeling die zich toch buiten waagt, kan door de vette witte rook de kerk niet vinden. De kerken blijven dus leeg (de meesten waren toch al bijna leeg, maar dat terzijde).

Ergens tast een eenzame dronken pastoor - met een glas rode wijn in zijn hand - in het duister.
Hij neemt nog een laatste trekje van zijn sigaar - hij heeft besloten om te stoppen met roken.
Want als je je eigen sigarenrook niet kan zien, heeft roken ook geen enkele zin meer.

Op handen en voeten zoekt hij zich een weg naar het kruis. Maar hij kan Jezus niet vinden. Plotseling stoot hij tegen een doos met hosties. Het glas wijn valt uit zijn hand en..., hij glijdt gestrekt - bijna sierlijk - over de koude kerkvloer. Vervolgens knalt hij met een flinke klap tegen de wijwaterbak. Blub..., blub..., klinkt het hol.

En terwijl hij zijn laatste adem uitpuft, gorgelt hij: 'Wat voor nieuwe paus is dit?
Een paus die zich hult in nevel, heeft vast veel te verbergen!'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten