Translate

vrijdag 22 maart 2013

In memoriam

De laatste tijd kom ik steeds vaker in mortuariums en crematoria. Niet omdat ik daar inspiratie zoek. Maar omdat ik ouder word. En vrienden, kennissen, mensen die ik bewonder of die een deel van mijn leven zijn, er tussenuit piepen.

Zo stond ik vanavond bij de kist van een bijzonder persoon.

En ik moest even denken aan de roman "Adriaan Brouwer" uit 1948 waarin de auteur Felix Timmermans, deze schilder (die leefde van 1605-1638) schetst als een mens die leeft volgens de filosofie "Het leven is een soep met vier troostende mergpijpen: de drank, de liefde, de toeback en de kunst.
En daar heb ik het mijne van genomen."

Ja, het is de week van de memoriams. Jantje Koopmans (Van de "Eerste kus" tot en met "Rode Rozen") is niet meer.

En ook Harry Reems (acteur uit de seks-cultfilm "Deep Throat") heeft zijn potloodje er bij neergelegd. Ik heb die film nog in een duister bioscoopje in Amsterdam gezien (ik was toevallig in de buurt/liep er per ongeluk binnen/was de weg kwijt).

Boven de deur stond "49 personen". Meer mochten er niet in! Het zaaltje zat vol met potloodventers - uiteraard diep weggedoken in grijze regenjassen.
Ja..., als je ziet wat je tegenwoordig allemaal op internet tegenkomt, dan kun je Harry terecht een seksuele revolutionair noemen.

Gevangenbewaarders verliezen hun baan. Steeds meer boeven moeten binnenkort met een ketting - met daaraan een zware ijzeren bal - aan hun enkel door het leven. De Rijdende Rechter is dan eindelijk niet meer alleen. En misschien zou hij dan beter zijn naam veranderen in Roy Bean II (naar de eerste vrederechter uit het Wilde Westen). Ja..., het landschap van Lucky Luke herleeft.

En Cyprus bestaat binnenkort ook niet meer. Het wordt wellicht een bijzonder Russisch pret-eiland waar je alleen nog maar met roebels kunt betalen.

Het enige lichtpuntje van deze week was de vonds van het eerste kievitsei.

Alleen vind ik het altijd zo lullig voor die kievit. Want die zoekt zich rot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten