Translate

dinsdag 29 januari 2013

Koningin Beatrix

Koningin Beatrix - die over een paar dagen 75 jaar wordt - kondigde gisteren op de televisie aan, dat ze op 30 april 2013 gaat aftreden.
Jarenlang was er over gespeculeerd en toch zat ik vijf minuten lang aan de buis gekluisterd.

Bijna had ik haar een keer ontmoet.
Ik had namelijk (in 1990) - ter gelegenheid van de honderdste sterfdag van Vincent van Gogh - in het centrum van Nuenen een kunstobject geplaatst.

Het was een abstracte zon met een traan, geschilderd in felle primaire kleuren, en het was zo'n meter of vier hoog.
Het hing gedeeltelijk boven de grond.

Koningin Beatrix kwam ook naar Nuenen om deze herdenking bij te wonen. De plechtigheid was weliswaar op het gemeentehuis iets verderop, maar ze moest wel eerst aan mijn kunstwerk voorbij, en dan zou ze wellicht een kijkje komen nemen.
Om 13.00 uur zou ze aankomen.

Nou..., de klok tikte de tijd voorbij, geen Beatrix te zien. Zo rond half drie zag ik een busje aankomen rijden. Het reed niet hard en...,hé, achter het (kogelvrije) glas zag ik een stel mensen zitten, waaronder de koningin. Ik zwaaide en..., het busje stopte. En terwijl ze allemaal aandachtig naar mij én het kunstwerk keken, werd er ondertussen druk overlegd.

Plotseling keek ze vluchtig op haar horloge, tikte de chauffeur op zijn schouder en ze leek te zeggen: schiet op man, we zijn al véél te laat!
Daarna gaf de man gas, en weg was Beatrix! Een beetje teleurgesteld staarde ik nog minutenlang naar de stofwolk, die het busje achter zich liet.

Haar zus prinses Irene heb ik wel een paar keer ontmoet, toen mijn vrouw (Caroline de Roy van Zuydewijn) in 2002 een hoed voor haar maakte - ter gelegenheid van het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima. We hebben toen nog een heel interessant gesprek over kunst gevoerd.

Ik vermoed wel dat Beatrix nu een heel dik sprookjesboek gaat schrijven.
Want in die 33 jaar heeft ze natuurlijk ontzettend veel meegemaakt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten