Translate

zondag 11 november 2012

De Menenpoort

Zondag is de dag van Rob de Nijs!

Samen met mijn schoonfamilie wandel ik door het Belgische stadje Ieper. Het is een mooie herfstdag. De zon schijnt en kleurrijke bladeren dwarrelen om mij heen. In de verte hoor ik klaroengeschal. Bedenkelijk vraag ik mij af of Rob ook hier is.

In mijn fantasie zie ik hem met een oude zwarte kater op zijn schouder onder de gewelven van de Menenpoort staan. Hij begeleidt zichzelf op trompet en zingt: 'Jan Klaassen was trompetter in het leger van de prins... Hij had geen geld en hij was geen held. En hij hield niet van het krijgsgeweld, maar trompetter was hij wel in hart en ziel.'

Mijn vrolijke schoonbroer - die dragraces met lachgas rijdt - (en tegenwoordig ook wel eens met een mengsel van Red Bull en Jägermeister) lacht, en zegt: 'Dat kan toch niet! Het is vandaag zondag en dan blijft Rob de hele dag in bed.'

'Ik zou het wel heel bijzonder vinden, als hij hier een gedenkwaardige groet zou toeteren,' antwoord ik.

Het is ondertussen 20.00 uur en we lopen in de richting van waaruit de trompetten schallen. Bij de Menenpoort is het druk. Iedere dag - sinds 1928 - wordt hier traditioneel een indrukwekkende groet "The Last Post" aan de vermiste Britse soldaten van WOI gebracht. Al hun namen (54.896) staan op de muren vermeld.

In totaal eiste deze wereldoorlog tientallen miljoenen slachtoffers. En dat is geen kattenpis! Onder de toeschouwers staan ook veel Japanners en Chinezen. Zij zijn hier eigenlijk voor de Kattenstoet, die eens in de drie jaar plaats vindt.

Eeuwen lang werden in Ieper heksen verbrand en... de mensen gooiden ook levende katten hoog van de daken naar beneden. Totdat in 1817 een kat de val overleefde.

In China en Japan staat een kat voor geluk. In Ieper voor ongeluk!
De stad heeft dan ook de bijnaam "Kattenstad".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten