Translate

donderdag 15 november 2012

Blog-spijbelen

Kinderen spijbelen steeds vaker op school, lees ik ergens.

Ruim twintig jaar geleden benutte ik de zijgevel van mijn atelier voor gevelkunst. En in 1988 exposeerde ik er - ter gelegenheid van de jaarlijkse herdenking van de bevrijding van Eindhoven - een groot schilderij van generaal Maxwell D. Taylor.

Het schilderij was tevens bedoeld als bijdrage aan de Lichtjesroute, die samen gaat met deze herdenking. (Het kunstwerk werd immers 's avonds verlicht.)

"...ik vind de Eindhovense Lichtjesroute artistiek gezien maar een zielige vertoning.
Het lijkt creatief gezien nergens op, en dat allemaal in de Lichtstad van Nederland. Zet er maar een aantal kunstenaars aan. En met wat hulp van mijnheer Philips zal er dan wellicht een Lichtjesroute gecreëerd kunnen worden, waar Eindhoven trots op kan zijn!"

Zo vertelde ik in een interview met het Eindhovens Dagblad.
(Voor foto's: zie www.jozefbloksmuseum.nl - Gevelkunst.)

Het duurde echter tot 2006 voordat het eerste GLOW Festival plaats vond.

Voordat ik dit jaar het lichtspektakel ging aanschouwen, moest er natuurlijk eerst een hapje worden gegeten. Een glaasje pompelmoes erbij, en... nog een glaasje pompelmoes... En op het terras waar ik dineerde, werd het weer gezellig als vanouds.

Zo'n vijfhonderdduizend mensen - waarvan tallozen gewapend met een fotocamera met driepoot - schuifelden door de donkere straat aan mij voorbij - op zoek naar een glimp licht.

Ikzelf heb dus geen gloeilamp gezien. Volgend jaar beter.

Maar het ergste van alles is; dat ik gisteren - voor het eerst - geen blog-verhaaltje heb geschreven.
Ik heb mijn trouwe lezers in de steek gelaten.
Voor het eerst heb ik dus "ge-blog-spijbeld".
En dat is: foei, foei... foei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten