Translate

vrijdag 5 oktober 2012

De roofvogel

In Antwerpen is in december 2011 de Hoedensalon van mijn vrouw Caroline de Roy van Zuydewijn door brand verwoest en ook het woonhuis moest er aan geloven. Ik schrijf dan nu mijn blog vanuit een dorp aan de rivier ergens in Nederland. En ook hier beleef ik weer nieuwe avonturen.

Ik denk dat het een buizerd is. Hoog boven mij in de lucht maakt hij grote cirkels. Ik denk dat ik hem ken, want vorige winter zat er een regelmatig in de wei voor mijn huis. Ik vermoedde dat hij mollen probeerde te vangen.

Ik ben ooit van een buizerd geschrokken. Op een ochtend wandelde ik door een bos en op een bepaald moment kwam ik bij een klein riviertje. Het was nog erg vroeg en slierten mist hingen boven het water. Geïnteresseerd keek ik naar wat er allemaal voorbij dreef: waterplanten, takken, een kapot visnet, een plastic tas, een dood varkentje en nog veel meer andere rommel. Aan de overkant groeide wat kreupelhout en daarachter was een weidelandschap.

Plotseling hoorde ik het schreeuwerige gekras van een stel kraaien. En ineens was hij daar! Omringd door die lawaaierige, zwarte Hitchcock vogels, doemde hij voor mijn neus op. Zijn vleugels hadden zeker een spanwijdte van ruim een meter. Heel langzaam bewoog hij ze op en neer. Af en toe maakte hij een draaiende beweging om de kraaien weg te jagen, maar veel hielp dit niet. Ze bleven hem vervelen. Op een afstand van nog geen vijf meter bleef de enorme vogel - op bijna ooghoogte - voor mij in de lucht hangen. Alsof ik een potentiële prooi was, leek hij mij te bestuderen. Ik bleef natuurlijk doodstil staan en keek gefascineerd naar dit prachtig exemplaar. Na ongeveer vijf minuten vloog hij weer langzaam verder.

Ondertussen is de vogel - boven mij in de lucht - vertrokken. En ik vervolg mijn dagelijkse wandelingetje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten